راهكارهاي تقويت هويت فردي و اجتماعي معلمان


مقاله


راهكارهاي تقويت هويت


فردي و اجتماعي


معلمان

ادامه نوشته

بررسي علل ناتواني دانش آموزان در نوشتن  انشا ء در دوره ابتدايي

 

بررسي علل ناتواني دانش آموزان در نوشتن  انشا ء در دوره ابتدايي 

 مقدمه :

 یکی از مهمترین دروسی که در آموزش ابتدایی از اهمیت وﻴﮋه ای برخوردار می باشد٬ درس " انشاء " است. درسی که بنا به دلایل مختلف از جایگاه واقعی خویش فاصله گرفته یا در بیشتر آموزشگاه ها زمانی مناسب برای جبران عقب ماندگی های سایر دروس به حساب می آید.

 عدم توجه به درس انشاء و اهمیت آن باعث گردیده تا امروز شاهد عدم توانایی نوشتاری  دانش آموزان به صورت ابتکاری و نوآوری و خلاقانه در موضوعات داده شده یا حتی اختیاری باشیم. راستی چرا بیشتر دانش آموزان در توصیف بیان شفاهی یک منظره٬ یا در پله ای بالاتر از نوشتن ناتوانند؟

 از آنجایی که یکی از مهمترین اهداف بلند پایه نظام آموزشی کشور پرورش خلاقیت های دانش آموزان در زمینه های مختلف می باشد و نگارش خوب درباره ی موضوعی٬ صحنه ای٬ حادثه ای یا خاطره ای باعث علاقه و جلب مخاطب نسبت به آن موضوع می شود. لذا بر معلمان آگاه و کاردان است تا زمینه را برای بروز استعدادهای بالقوه ی دانش آموزان فراهم سازند تا کشورمان شاهد شکوفایی استعدادهای خلاق٬ توانا و قدرتمند باشد. بیایید تا با اهمیت قلیل شدن برای ادبیات فارسی که حق بزرگی را به گردن ما دارد و مهم شمردن درس انشاء در مدارس که همیشه کمرنگ بوده و در بیشتر اوقات حتی بی رنگ بوده٬ گامی موثر در راستای نهادینه کردن نگارش و نوشتن برداریم و استعدادهای خفته ی این مرز و بوم را بیدار سازیم و افقی روشن و پرمعنا را در عرصه ی انشاء  نویسی فراهم سازیم.

ادامه نوشته

تعلیم و تربیت اسلامی چیست؟

                                    روش تدریس مبتنی بر مهر ورزی

1- مقدمه
برای داشتن جامعه ای سالم و موفق ومهر ورز باید ابتدا نظری به مدارس انداخته و این بارز ومبین است که بعد از خانواده تربیت کننده افراد یک جامعه آموزش وپرورش است وحتی بعضی مواقع مفید تر و موثر تر از خانواده اثر گذار می باشد چنانچه نظری به کلمه گفته شده داشته باشیم (( آموزش و پرورش )) می بینیم که مکمل و کامل کننده آموزش ، پرورش می باشد و خود کلمه آموزش تعلیم هر چیزی می باشد درس ، اخلاق ، رفتار ، اعمال پرورش و....پس پرورش نه فقط در خود کلمه بلکه در آموزش نیز نهفته شده است در سراسر دنیا و جهان آموزش را فقط از نظر کتابی ، اطلاعاتی ، کسب اطلاعات علمی و مطالب هایی که فقط در کتب وجود دارد در نظر گرفته و آموزگار که به معنی اندرز گو وراهنما است فقط به کار تدریس مشغول است و اطلاع دهنده کتابهایی می باشد که در اختیار دارند و هیچگونه به مفهوم اصلی اموزگاری ، که اندرزگویی وراهنمایی است نمی پردازد و بطور کلی از مفهوم های اصلی دور شده بنابراین می بینیم که هر روز به افراد جوامع بشری که دارای خوی وخصلت ها ورفتارهای پرورش نیافته و کنترل نشده است افزوده شده و جوامع را با مشکلاتی زیاد رو برو می کنند پس یک معلم باید تعلیم دهنده واقعی باشد تا بتواند ضامن جامعه ای سالم و قانونمند باشد .

ادامه نوشته

کلاس داری

محورهاي بحث در تدريس و روش ‌هاي مربوط به آن، چون در يك طرف معلم است و در طرف ديگر، شاگرد، در اين ميان، علم و تجربه است كه با استفاده از«بيان» و«ابزار» انتقال مي‌ يابد. از اين رو، نكات مربوط به«روش تدريس» در محورهاي زير خلاصه مي ‌شود:
الف. نكات عاطفي، روحي، فكري، اخلاقي و رفتاري.
ب. نكات علمي، تخصصي و مهارت‌ هاي تجربي.
ج. نكات تداركاتي و ابزاري و وسائل آموزشي.
به تعبير ديگر: اين نكات شامل چند بخش مي ‌شود:
1. آن‌ چه به معلم مربوط مي ‌شود.
2. آن ‌چه به شاگردان مربوط مي ‌شود.
3. آن‌ چه به فضاي آموزشي و كلاس مربوط مي‌ شود.
4. آن‌ چه به زمان، ساعت و مقدار درس مربوط مي ‌شود.
5. آن ‌چه به متن آموزش مربوط مي‌ شود.
6. آن ‌چه به موضوع درس مربوط مي شود.

ادامه نوشته

اقدام پژوهی

موضوع :

(حل مشکل یادگیری دانش آموزان در درس جغرافیای کلاس چهارم ابتدایی در بخش نواحی آب و هوایی ایران)

ادامه نوشته

بررسي تكليف شب و تاثير آن

 

 

موضوع :

بررسي تكليف شب و تاثير آن بر پيشرفت تحصيلي دانش آموزان مدرسه ابتدایی 22 بهمن آموزش و پرورش‌ قره ضیاالدین در سال 1389

 

تهیه متنظیم :

   علیرضا پورحسین

دانشجوی رشته کارشناسی آموزش ابتدایی دانشکاه آزاد خوی

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نیمه دوم سال تحصیلی 1389

ادامه نوشته

بررسی رابطه سلامت روان وباورهای غیرمنطقی مردم50-20ساله شهرماکو

 

مقدمه:

موضوع سلامتی از بدو پیدایش بشر، در قرون وسطی و اعصار متمادی مطرح بوده است. عموماً از بعد جسمانی آن سخن به میان آمده و کمتر کسی به سایر ابعاد به ویژه به بعد روان شناختی آن توجه کرده است. عدم سازش و وجود اختلالات رفتاری در جوامع انسانی بسیار مشهود و فراوان است. درهر طبقه و صنفی و در هر گروه و جمعی اشخاص نامتعادلی زندگی می کنند. مطالعات مختلف علل متفاوتی را در سلامت روان[١] دخیل دانسته اند در آسیب شناسی روانی بر طبق رویکردهای نظری مختلف ، دیدگاه های متفاوتی در مورد علل بروز نابهنجاریهای روانی که از آن به عنوان اختلال روانی یاد می شود ، ارائه شده است. در این دیدگاه ها که از نظریه پردازان اصلی آن آرون بک [٢]و آلبرت الیس[٣] می باشند، بروز ناراحتی های روانی به طرز فکر، نگرش ها و شناخت های ناسالم افراد نسبت داده می شود. در این راستا آنها به اصطلاح باورهای غیرمنطقی [۴]اشاره می کنند و فعال شدن آنرا باعث بروز خلق منفی می دانند.(اتکینسون وهمکاران،١٣٨٢)

کلید واژه : سلامت روان - باورهای دینی - مردم - اعتقادات

ادامه نوشته

یک اقدام پژوهی

چگونه مي توانم بدخطي دانش آموزانم را در پايه سوم اصلاح نمايم ؟

 مقدمه

کتاب هاي درسي قبل از صنعت چاپ و دوران چاپ سنگي با خط نستعليق نوشته مي شد . با توجه به اينکه داشتن خط خوش آرزوي هر فرد تحصيل کرده بود . خوش خطي هم امري رايج و همه پسند بود. اما با کمال تأسف به علت استفاده از خط نسخ ماشيني بد خطي در کودکان ريشه مي دواندو به امري معمول بدل مي شود . تا اينکه مسؤلان امر به فکر چاره جويي افتادند و با برگزاري همايش ها و کارشناسي هاي متعدد به اين نتيجه رسيدند که بايد کتاب هاي فارسي و خط دانش آموزان عوض شود و خط شبه نستعليق جايگزين خط چاپي شود و اين مهم از اول دبستان آغاز شد و همچنان ادامه دارد و جاي بسي مسرت و شادي است که دانش آموزان کلاس اولي بسيار زيباتر از گذشته مي نويسند و معلمان ما به آن افتخار مي کنند . طبق بررسي هاي به عمل آمده توسط روانشناسان اولين خطوطي که کودک روي صفحه ي سفيد ايجاد مي کند خطوط منحني است و فقط کودکاني که از روان نا آرامي برخوردارند خط هاي شکسته و زاويه دار مي کشند . پس خط نستعليق با ساختار طبيعي روح انسان سازگاري دارد .متخصصان امر راهنمايي و رانندگي نيز مي گويند رانندگي در جاده هاي پر پيچ و خم به مراتب کمتر از جاده هاي مستقيم رانندگان را دچار خستگي وخواب آلودگي مي کند. آموزش خوشنويسي در مقاطع مختلف تحصيلي به ويژه در دوره ي ابتدايي از اهميت ويژه اي برخودار است ، چرا که نيازهاي روزانه افراد نوشتن به صورت « خوانا » و زيباست که بايد آموزش آن به صورت جدي و صحيح مورد نظر و توجه معلمان ، به خصوص آموزگاران دوره ي دبستان قرار گيرد .


بيشتر کتاب ها ، روزنامه ها و نوشته هاي فارسي با « خط نسخ » نگارش مي يابد؛ اما همه ي ما معمولاً هنگام نوشتن به جاي خط نسخ از خط ديگري به نام « خط نستعليق » ( خط تحريري ) استفاده مي کنيم . بيشتر متون ادبي نيز با اين نوع خط نگاشته شده است . بنابراين دانش آموز بايد با نوشتن و خواندن اين خط نيز آشنا شوند .


خط نستعليق با خط نسخ تفاوت دارد به ويژه اين که برخي از حروف در اين خط با شکلي متفاوت با خط نسخ نوشته مي شود و در هنگام اتصال حروف به يکديگر بين اين دو نوع خط تفاوت هايي ديده مي شود . خط تحريري از خط نسخ زيباتر است و در صورتي که دانش آموزان به نوشتن اين خط عادت کنند ، راحت تر مي نويسد و « سرعت نوشتن » آنان نيز نسبت به خط نسخ بيشتر خواهد بود .

 

کلید واژه :

دانش اموز- معلم – بدخطی

 

ادامه نوشته